Veidekke övergår till branchgemensam säkerhetsutbildning

27.08.2020 - 11:27

Från och med den 1 september kommer Veidekke övergå till den Branschgemensamma säkerhetsutbildningen (Safe Construction Training) och därmed ta bort Veidekkes egna säkerhetsutbildning. Vilken har varit obligatorisk sedan 2014 med syfte att öka säkerheten för alla som jobbar på våra arbetsplatser.

I flera år har både större och mindre bygg- och anläggningsföretag tillsammans med Byggföretagens utbildningscenter (BUC) arbetat fram en gemensam säkerhetsutbildning. Det finns många fördelar varför vi har valt att göra detta.

• Det skapar en enhetlig syn på säkerhet och lägsta godkända kunskapsnivå på våra arbetsplatser runt om i Sverige.

• Förenklar för våra samarbetspartners och leverantörer som endast behöver genomföra en branschgemensam säkerhetsutbildning istället för flera företagsspecifika utbildningar.

• Genom att godkänna registrering på genomförd kurs i ID06 kompetensdatabas lagras ett kursbevis direkt på ID06-kortet.

Praktisk information

Den nya branschgemensamma säkerhetsutbildningen är obligatorisk att genomföra för att vistas på någon av Veidekkes byggarbetsplatser. Den utförs innan du anländer och kan genomföras på mobil, surfplatta eller dator. Kursen finns på svenska och nio ytterligare språk som du väljer på start-sidan. Efter slutförd säkerhetskurs, glöm ej att godkänna förfrågan om registrering på ID06 kompetensdatabas för att kursen ska synas på ditt ID06-kort. Du kan även logga in på ditt konto på BUC där kursbevis är registrerat.

Här hittar du säkerhetsutbildningen samt instruktioner till denna

Har du sedan tidigare genomfört Veidekkes egna säkerhetsutbildning är denna fortfarande giltig fram till 1 juli 2021.