Sickla stationshus ett nytt landmärke

Sickla stationshus ett nytt landmärke

23.12.2020 - 11:50

I den sista artikeln inför jul besöker vi Sickla stationshus, där Nackaborna ska få ett 23 våningar högt landmärke. En knytpunkt för kollektivtrafiken – där nya tunnelbanestationen, tvärbanan, Saltsjöbanan och Värmdöbussarna möts.

Det nya stationshuset i Sickla utanför Stockholm blir något utöver det vanliga. Ett ståtligt 23 våningshus med hög arkitektonisk kvalitet som smälter in i stadsmiljön. I bottenvåningen, under mark ska den nya tunnelbanestationen Sickla station västra finnas och ovan mark utanför byggnaden ska tvärbanan, Saltsjöbanan och Värmdöbussarna samsas. Det blir en knutpunkt för frusna resenärer som kan ta en kopp kaffe på de planerade caféerna eller mötas under taken i väntan på nästa buss, tunnelbana, eller tåg. Johan Skoglund bor i Nacka Strand.

– Det ska bli spännande att se den nya byggnaden när allt är klart. Allt som gör det enklare och trevligare att åka kollektivt kan ju bara vara positivt, säger han.

Involvering av många parter

Förutsättningar i det här projektet är lite speciella. Förvaltningen för utbyggnad av tunnelbanan (FUT) har upphandlat Veidekke till projektet och sedan överlåtit kontraktet till Atrium Ljungberg. Förenklat betyder det att Atrium Ljungberg är byggherre men har en gemensam styrgrupp tillsammans med FUT. Och när det är många parter som ska komma överens blir vikten av involvering extra stor. Jens Stolt är projektchef hos Veidekke.

– Det är lite annorlunda att jobba utifrån två olika administrativa föreskrifter och att ha två organisationer som ska komma överens. Men det funkar väldigt bra, alla som är involverade hjälper varandra i alla delar, säger han.

Veidekke är upphandlade för anläggningsentreprenaden och ska bygga en del av stommen, de första fyra våningarna kan man säga. Arbetet innefattar spontarbeten, bergschaktarbeten, markarbeten och mycket betonggrundläggning.

– Vi har nischat oss mot den här typen av projekt där många kompetenser inom anläggning krävs. Vi har i princip allt inhouse och är vana att jobba tätt ihop, säger Jens.

Bygga i tät stadsmiljö

Grunden till huset ska vara 1500 kvm och hela arbetsområdet är 2000 kvm vilket gör att man jobbar i väldigt trånga utrymmen. Det finns ont om möjligheter att förvara saker och att lasta. Runtomkring ligger hus, näringsverksamheter, tvärbanan och ett parkeringshus som måste vara öppet. Att spränga sig 6-8 meter ner i marken måste göras med stor hänsyn och logistiskt pusslande.

– Vi på anläggningssidan är generellt lite bortskämda med att ha gott om utrymme när vi bygger exempelvis vägar eller järnvägar. I det här projektet blir det mer likt ett husbyggnadsprojekt sett till utrymmet, säger Jens.

År 2024 beräknas det nya stationshuset vara klart och när nya tunnelbanelinjen är klar ca år 2030 kommer även den nya tunnelbanestationen att vara i bruk för alla Nacka-Värmdöbor.

God jul från hjärtat

Nu är det dags för en välbehövlig julledighet. Tillsammans med våra kunder, medarbetare och underentreprenörer har vi gjort ett fantastiskt jobb under ett krävande år. Passa på att sprid lite extra värme under julen, även om vi inte får träffas. Vila, ät och njut av julens magi, nästa år fortsätter vi med ny energi. En riktigt god jul önskar Veidekke.