17 km motorväg invigd i Ulricehamn

I lördags den 17 oktober band Caroline Ottosson, ställföreträdande generaldirektör för Trafikverket symboliskt samman det blågula banden mellan Sveriges två största städer. Den sista pusselbiten motorväg är nu lagd för att knyta ihop Göteborg och Stockholm med en trafiksäker och mötesseparerad väg.

Invigning riksväg 40

I lördags den 17 oktober band Caroline Ottosson, ställföreträdande generaldirektör för Trafikverket symboliskt samman det blågula banden mellan Sveriges två största städer. Den sista pusselbiten motorväg är nu lagd för att knyta ihop Göteborg och Stockholm med en trafiksäker och mötesseparerad väg.

Av de 17 kilometerna ny motorväg har Veidekke byggt 7 kilometer. I Veidekkes etapp, som är etapp två av tre i motorvägsbygget längs riksväg 40, ingår sju broar och sträckans enda tunnel. Ulricehamnstunneln är 400 meter lång och består av två parallella bergtunnlar med vardera 13,5 meters spännvidd. Tunnelrörens sidor är inklädda med prefabricerade betongelement och påkörningsbarriärer och ett takvalv av armerad sprutbetong på tätduk. Den längsta av de sju broarna är 320 meter lång och har byggts som en lådbro i betong.

-Det känns högtidligt att få vara med om en sådan här historisk dag och se hur fint det blev. Vi såg denna dag som en målbild när vi startade kalkylarbetet i juni 2012. Projektet har varit ett väl fungerade samarbete inte bara internt mellan olika avdelningar och regioner i Veidekke utan också med Peab, Svevia, Bravida och med vår kund Trafikverket, säger Peter Svenningsson regionchef på Veidekke.

Närmare 2000 ulricehamnare fanns på plats då den nya motorvägen invigdes med ett cykel-, löp- och gånglopp där intäkterna gick till unga barn i Kenya, svängig musik, veteranbilskortege och högtidlig fanfar som inramning.

-Det har varit en häftig resa att under två år och åtta månader gå från obruten terräng till högklassig motorväg. Vi har haft ett riktigt bra team på plats som jobbat hårt med involvering, vilket i stort handlar om att ta tillvara på och dela med sig av all den kunskap som finns i projektet redan från ett tidigt stadie. Detta har effektiviserat produktionen och positivt vänt siffrorna för antalet olyckor, kvalitet, lönsamhet, skapat glädje med ökat ansvar och engagemang. Jag känner mig mycket stolt över resultatet, säger Daniel Jägrud projektchef på Veidekke.

Projektet har vunnit flera interna priser som Veidekkes HMS-pris 2014 (hälsa, arbetsmiljö och säkerhet) och innovationspris för utveckling av flygscanning med drönare.

För mer information, vänligen kontakta

Daniel Jägrud, projektchef Veidekke Anläggning SydVäst, tel. +46 725151317

Peter Svenningsson, regionchef Veidekke Anläggning SydVäst, tel. +46 761264019

Åsa Edman, kommunikationschef Veidekke Anläggning, tel. +46 761264044

Veidekke är vinnare av Årets Leanbyggare 2015 för vårt involverande arbetssätt. I mer än tio år har vi systematiskt utvecklat ett eget arbetssätt inspirerat från Lean som utgår från de alldeles särskilda villkor som gäller för bygg- och anläggningsproduktion. Byggandet är en form av projektbaserad produktion där man leder genom planläggning och planlägger fortlöpande genom involvering. Genom Veidekkes involverande arbetssätt har vi lyckats minska den icke värdeskapande tiden med minst 15 procent.

Titel Filtyp
czazfncwwmfshxcpjzdv jpg
p7uwazwhn34tizk76obx jpg
wfcvferrpqgous3cgm4v jpg
wtfmqaby1woup5vvyxib jpg