Ett efterlängtat första spadtag

Ulricehamn bjöd på ett vackert snöklätt landskap när Trafikverkets regionchef, Håkan Wennerström och kommunfullmäktige i Ulricehamn, Lars Holmin tog det första spadtaget för utbyggnaden av riksväg 40, med hjälp av Veidekkes grävmaskiner.

Ett efterlängtat första spadtag

Ulricehamn bjöd på ett vackert snöklätt landskap när Trafikverkets regionchef, Håkan Wennerström och kommunfullmäktige i Ulricehamn, Lars Holmin tog det första spadtaget för utbyggnaden av riksväg 40, med hjälp av Veidekkes grävmaskiner.

I oktober förra året blev det klart att Veidekke Entreprenad AB skall bygga den andra etappen, av tre, i utbyggnaden av riksväg 40. Etapp två är den mest tidskrävande sträckan i projektet och består av 7,2 kilometer motorväg, en tunnel på 400 meter och sju broar.

Motorvägen kommer att byggas i en helt ny sträckning norr om nuvarande väg 40. Vägen har varit med i vägplanerna sedan 1990-talet. Den nuvarande väg 40 kommer att bli lokalväg. När den 17 km långa sträcka mellan Dållebo-Hester är utbyggd till motorväg år 2015, kommer vägen att vara mötesseparerad hela sträckan Göteborg-Stockholm via väg 40/E4.

- Jag är mycket stolt över att få vara med och bygga ett så stor framtida avtryck för Västsveriges infrastruktur, säger Daniel Jägrud, projektchef Veidekke Anläggning SydVäst.

- Vi har fått till ett riktigt starkt team med hög kompetens som är mycket laddade och ödmjuka inför utmaningen , säger Johan Gynnerstedt, arbetschef Veidekke Anläggning SydVäst.

När etapp 2, Dållebo - Hester går på högtryck kommer projektet att ha en bemanning på 95 personer.

För mer information kontakta gärna:

Johan Gynnerstedt, arbetschef Anläggning SydVäst Veidekke Entreprenad, 076-126 40 12
Åsa Edman, kommunikationschef Veidekke Entreprenad, 076-126 40 44


Titel Filtyp
urwojy3xafanzrfvc3zr jpg