Ser ljuset i tunneln

Igår, onsdagen den 14 maj, möttes de båda ändarna i den 400 meter långa Ulricehamnstunneln och vi kom ett steg närmare en mötesseparerad väg mellan Göteborg och Stockholm. Tunneln är en del av den 17 km långa sträcka mellan Dållebo-Hester, som ska bli motorväg. Projektet är ett av Trafikverkets största just nu pågående projekt.

Ser ljuset i tunneln

Igår, onsdagen den 14 maj, möttes de båda ändarna i den 400 meter långa Ulricehamnstunneln och vi kom ett steg närmare en mötesseparerad väg mellan Göteborg och Stockholm. Tunneln är en del av den 17 km långa sträcka mellan Dållebo-Hester, som ska bli motorväg. Projektet är ett av Trafikverkets största just nu pågående projekt.

Genomslaget firades med en ceremoni inne i berget där såväl Veidekke Anläggnings sverigechef, Per Brinck, Trafikverkets chef för investering i Väst, Erik Hallgren, som kommunalråd i Ulricehamn, Lars Holmin deltog. Trafikverkets Erik Hallberg framhöll det goda samarbetet med Veidekke och konstaterade att såväl tidsplan som budget innehålls.

-Både jag och mina medarbetare är otroligt stolta över att få vara med att bidra till ett stycke historia i svensk infrastruktur. Vi har under resans gångtillsammans med Trafikverket stött på flera utmaningar på många sätt, tekniskt, kompetensmässigt och på ett samarbetsmässigt sätt löst det mycket bra, säger Per Brinck, sverigechef Veidekke Anläggning, som ser fram emot en ny och säkrare vägsträcka mellan Göteborg och Stockholm.

En hel del återstår att göra - även om tunneln är färdigsprängd är tunnelprojektet bara ungefär halvvägs. Nu ska tunneln kläs och säkras, men projektet ligger bra i tid. Som det ser ut nu kommer vägen vara klar tills invigningen i oktober 2015 med god marginal.

Veidekke Entreprenad fick i oktober 2012 uppdraget av Trafikverket att uppföra etapp 2 (av tre) för en fyrfältsväg på sammanlagt 540 miljoner längs väg 40 mellan Borås och Ulricehamn. Vägsträckan är 7,2 kilometer med sju broar och en bergtunnel som består av två tunnelrör. Broarna består av fem mindre broar och två stycken samverkansbroar.

Byggnation pågår på samtliga tre etapper av Väg 40 Ulricehamn. När projektet är klart och öppnas för trafik, vilket beräknas ske hösten 2015, är det för första gången mötesseparerad väg hela sträckan mellan Göteborg och Stockholm, via Jönköping (väg 40 och E4).

Man kan redan nu se att vägsträckan kommer att bli mycket vacker. Är man lite romantiskt lagd kan man, när man far igenom Ulricehamnstunneln, tänka på att uppe på berget bor ett bergsuvspar vars häckningsperiod våren 2014 fick hela bygget att vänta med sprängningar för den östra delen av tunneln.

Vid frågor, vänligen kontakta:

Peter Svenningsson, regionchef Veidekke Anläggning SydVäst, tel. 076 126 40 19

Per Brinck, sverigechef Veidekke Anläggning, tel. 070 600 05 81

Åsa Edman, kommunikationschef Veidekke, tel. 076 126 40 44

Titel Filtyp
mmtkj7ynn9villpzvyiv jpg