I Veidekkes uppdrag ingår en 12 km lång ombyggnad av E20 i befintlig och ny sträckning förbi Mariestad. Vägen utformas för en hastighet av 100 km/h, 2+2 körfält och mittseparering med vägräcke. Projektet omfattar också ombyggnation av trafikplats Brodderud, ny trafikplats Hasslerör i korsningen E20/väg 26, ombyggnation av befintlig E20 till lokalväg, ny lokalväg samt om- och nybyggnation av allmänna och enskilda vägar.
Projektet ansluter i söder mot Veidekkes pågående entreprenad, etapp Hindsberg-Muggebo på E20 förbi Mariestad, och sträcker sig fram till anslutande väg i norr, mellan väg 26 och Hova.
- Det glädjer mig att vi även vann den andra etappen av E20 förbi Mariestad och därmed får möjligheten att fortsätta det fina samarbetet vi har med Trafikverket i pågående entreprenad, säger Peter Svenningsson, regionchef på Veidekke Anläggning.
Projektet är en av tre återstående etapper av E20-utbyggnaden som ska förbättra trafiksäkerheten, bidra till regional tillväxt och skapa bättre förutsättningar för transporter på en av Sveriges viktigaste vägar. Bättre trafiksäkerhet och framkomlighet för både varor och människor knyter samman landets olika regioner.
Läs mer om E20 förbi Mariestad
För mer information, vänligen kontakta:
Peter Svenningsson, regionchef Veidekke Anläggning SydMitt, tel. +46 76 126 40 19
Marcus C Nilsson, verksamhetsområdeschef Veidekke Infrastruktur, tel +46 76 840 05 56
(Illustration: Trafikverket)
Titel | Filtyp |
E20_Muggebo-Tjos-01 | jpg |