Inget lämnades åt slumpen när Heby fick nytt äldreboende

Personliga minneskåp utanför varje rum, evidensbaserad färgsättning och minimal korridorsyta - det är bara några av de genomtänkta detaljerna som skapar både hemkänsla och effektivitet på Lövsta vård- och omsorgsboende i Heby. Här har vi på Veidekke byggt tillsammans med Drevviken.

Foto av entrén till Lövsta vård- och omsorgsboende i Heby

Modernt boende 

Heby kommun hade ett stort behov av ett nytt modernt och ändamålsenligt vård- och omsorgsboende efter att det gamla boendet tjänat ut. Tillsammans med Drevviken och Altura, ett fastighetsföretag specialiserat på att utveckla nya boenden för äldre, sattes planerna i verket 2020. Det var vi på Veidekke som fick förtroendet att genomföra totalentreprenaden och bygga det nya boendet, Lövsta, med 80 lägenheter i Heby utanför Uppsala.  

Högsta betyg 

Efter att ha varit i bruk i över ett år är alla inblandade helnöjda med projektet, som får högsta betyg av den kommunala verksamheten som huserar i lokalerna.  

– ”The devil is in the details”, summerar Patrik Englund, projektledare hos beställaren Drevviken. 

Hemkänsla för de äldre 

Han berättar om den omfattande processen att tillsammans med kommunen förfina kraven för att kunna bygga ett boende med verklig hemkänsla, som samtidigt uppfyller behoven på funktion från både boende och personal.  

– Vi ville detaljera så mycket vi kunde utifrån våra och kommunens erfarenheter och från forskning om hur äldre och äldreboenden fungerar. Vi skissade upp olika flöden för att optimera byggnaden. Då tog vi hänsyn till exempelvis hur personer och material rör sig i lokalerna och hur vi skapar öppna siktlinjer för personalen. Genom att låta lägenheterna mynna i en gemensamhetsyta kunde vi kapa onödigt långa korridorer och ersätta dem med kvalitetsyta istället.  

Genomtänkta detaljer 

Patrik Englund fortsätter:  

– Vi definierade det mesta. Annars faller sådant som val av färger, i vilken riktning golvet läggs eller den exakta placeringen av informationsskärmar och reglage, lätt åt slumpen. Det var viktigt att skapa ett så hemlikt boende som möjligt. Därför valde vi t ex parkettliknande plastmatta där de boende vistas och armaturer som liknar de vi har hemma.  

Kvalitet och värde 

Alla genomtänkta val och smarta lösningar syftar till att ge de boende mycket värde. Kvalitet helt enkelt. Men blir inte detta väldigt dyrt? 

– Nej. Det handlar snarare om framförhållning och detaljorientering, menar Patrik Englund. Genom att tänka efter före kunde projektet spara tid i längden och undvika dyra ändringar i sista minuten.  

Samverkan om detaljer 

Han berättar att en enda lägenhet färdigställdes helt och hållet redan tidigt i projektet. Där kunde alla detaljer, så som utformningen och placeringen av lysknappar, lister och andra funktioner, finputsas. Det gjordes ihop med verksamhetens representanter, vilka ofta var på plats under byggtiden. Först därefter iordningställdes de övriga lägenheterna. På så sätt behövde inte samma felmontering upprepas ytterligare 79 gånger.  

Uppskattat tittskåp 

John Wallén, platschef på Veidekke, berättar om hur ett litet tittskåp skruvats upp utanför varje lägenhetsdörr. Där kan den boende ställa en minnessak - allt från en porslinskatt, ett familjefoto till en fotbollstrofé - för igenkänning.  

– Först tänkte vi kanske ”varför ska vi ha en sådan här liten låda på väggen?”, men det där var så uppskattat av de boende. Det ger en känsla av att vara hemma och alla, särskilt de med minnesproblem, får lättare att hitta till sina rum. Det känns bra att kunna tillföra något som inte kostar många kronor men som ger ett jättevärde i längden! 

Installationsintensivt projekt 

Veidekke har genom åren byggt många äldreboenden och John Wallén kom som platschef till Heby direkt från ett liknande projekt. En av de saker som skiljer ett vård- och omsorgsboende från andra bostäder är att det krävs fler installationer. På Lövsta handlar det exempelvis om installationerna i ett stort tillagningskök, köken i anslutning till varje avdelning, larm, sprinklers samt avancerad ventilation och belysning. Här har vi på Veidekke jobbat ihop med koncernkollegan Veitech, som stod för samtliga installationer.  

Leveransutmaningar 

Projektet drevs i sin helhet som en totalentreprenad med ett stort mått av involvering. Även om bygget flöt på bra, var det inte helt utan utmaningar. Pandemi och krig i närområdet ledde till bekymmer med leveranserna av bland annat kök och dörrar.  

– Det var struligt att få fram grejer, men alla hjälptes åt på ett bra sätt. Om vi inte kan bygga som det var tänkt får vi hitta andra lösningar för projektets bästa, konstaterar platschef John Wallén, som själv ägnade mycket tid åt att jaga material och planera om de olika momenten i projektet. Det gjorde han i nära dialog med underentreprenörer och uppdragsgivare. Som mest handlade det om att ett 70-tal personer samtidigt befann sig på arbetsplatsen.  

Riskhantering 

Ett av sätten att försäkra sig om tillgång till material till projektet var att hålla sig med ett eget lager, dit bland annat elektronik och andra kritiska bristprodukter köptes in när helst de gick att komma över.  

– Det var ett sätt att hantera risk, förklarar Patrik Englund. Ett annat var att se till att huset blev tätt så tidigt som möjligt. Det blir lite som att man köper en försäkring mot de större kostnader som skulle uppstå om projektet blir försenat eller om personal står overksam.  

Fem vinnare 

Strax före jul 2022 tog kommunen över det färdiga boendet. Lokalerna möblerades med en blandning av gamla och nya möbler, bilder och andra utsmyckningar. Sammantaget gör det att ambitionen om att undvika institutionskänsla landat väl.   

Med stort fokus på detaljer går det att hitta win-wins där du minst anar det. Det som gör det här projektet unikt är att det har fem vinnare - de boende, personalen, kommunen, vi beställare och Veidekke, avslutar Patrik Englund, projektledare hos beställaren Drevviken.