Hållbarhet
Miljö och klimat, socialt ansvar och sättet vi driver företaget på är centralt i vår strategi.
Det är inte bara genom jobbet på våra byggarbetsplatser som vi på Veidekke är med och bygger ett starkare samhälle. Sedan ungefär ett år tillbaka kan våra medarbetare välja att bli ”klasscoacher” för att inspirera elever att hitta egna vägar till jobb och drömmar. Hittills har ett tiotal medarbetare valt att utbilda sig, för att sedan dela med sig av sina erfarenheter från arbetslivet.
Detta gör vi tillsammans med My Dream Now. En organisation som erbjuder ett program för samverkan skola–arbetsliv. My Dream Now prioriterar grund- och gymnasieskolor i områden som Fittja, Rosengård och Biskopsgården, där många unga saknar vuxna förebilder med inspirerande jobb. Visionen är att alla unga ska känna sitt värde i samhället och hitta egna vägar till jobb och drömmar. Det ligger helt i linje med Veidekkes värderingar kring social hållbarhet och mångfald. Våra medarbetare engagerar sig på arbetstid och träffar tillsammans med coacher från andra branscher en klass två till fyra gånger per år.
Vi har fått en pratstund med Melissa Mahan, marknadschef på Veidekke, som varit klasscoach inom My Dream Now sedan starten. Hon förklarar sitt engagemang:
– Att se värdet i människor är viktigt för mig. Jag vill bidrag med att motivera och utveckla våra ungdomar. Göra skillnad i samhället. Här kan jag ge tillbaka. Och det känns att vi gör skillnad.
Tillsammans med fyra andra klasscoacher från vitt skilda branscher har hon träffat sin klass, en sjua i Bergsjöns skola i Göteborg, två gånger hittills. Tanken är att coacherna ska följa klassen tills de går ut nian. Melissa berättar att ingen i klassen har helt svensk bakgrund och att mycket av coachuppdraget handlar om att ge dem förebilder även utanför sin egen sfär.
– Där är det viktigt att skapa ett förtroende. Första gången fick vi lite mothugg; ”vad vet ni om vår verklighet?”, menar Melissa. Jag tror att jag har en fördel i och med att jag har växt upp i ett liknande område som de här ungdomarna och med föräldrar som är födda i Chile. Eftersom vi är flera klasscoacher med olika bakgrund och infallsvinklar som jobbar ihop kan vi relatera till ungdomarna på olika sätt och stötta varandra.
Att hon dessutom kunde konkretisera Veidekkes närvaro i området genom att prata om det nya kulturhuset som vi byggt Bergsjön gjorde att ungdomarna bättre förstod vad ett byggföretag sysslar med.
Melissa menar att hon har med sig hemifrån att det är viktigt att utbilda sig när man erbjuds möjligheten eftersom det inte är självklart med lika rätt till utbildning eller välfärd, som här i Sverige.
– Det har jag försökt förmedla vidare, säger hon. Första träffen med klassen var på temat ”Våga drömma” och det var härligt att se att eleverna vågade tänka stort om framtiden. Någon ville bli fotbollsproffs, en annan tik-tokare. Det handlar om att aldrig sluta drömma – men också om att hjälpa eleverna att bryta ner de stora drömmarna i mindre och realistiska delmål.
Vid andra träffen var temat ”Fritidsaktiviteter”:
– När man går i en skola med ett hårt klimat, där det kanske finns destruktiva gäng, är meningsfulla aktiviteter också utanför skolan extra viktigt. Där hade många i vår klass kreativa idéer. Själv drömde jag om att bli elitgymnast – och det blev jag. Om jag bara kan hjälpa en eller två en bit på vägen mot sina mål är det verkligen värt engagemanget.
– Idag är jag marknadschef men jag är nog mer en entreprenör än en akademiker, även om jag är utbildad mäklare. Mina viktigaste erfarenheter har jag skapat mig i arbetslivet. Jag har jobbat extra sedan tidig ålder och hunnit prova på många olika jobb och även drivit eget företag. På Veidekke har jag varit i fyra år och började som försäljningschef.
– De här ungdomarna behöver trygga vuxenförebilder och det är vi ju många här på Veidekke, så gå med! Det här är ett sätt att minska segregationen - åt båda håll. Vi lever alla i våra egna små bubblor och att vara klasscoach ger en förståelse. Det känns alltid väldigt bra när man mött klassen - som att man verkligen har gjort en insats.