Thomas Engström står ute på en veranda och tittar på utsikt över staden

6 råd till chefer

Den organisatoriska och psykosociala arbetsmiljön hänger i hög grad ihop. Här har cheferna ett särskilt ansvar.

Ledningsråd

  1. Möt dina anställda med artighet och respekt varje dag. Det stärker självkänslan att känna att alla hör till och blir sedda
  2. Beröm dina kollegor. Genom arbetet får vi bekräftelse på att vi är duktiga och betyder något
  3. Prata om formella och informella saker. God kommunikation byggs upp av tillit
  4. Att fira framgångar skapar en känsla av tillhörighet på arbetsplatsen och en känsla av gemenskap kring att uppnå sina egna och gemensamma mål. När du känner att du är en del av något meningsfullt stärks din mentala hälsa
  5. Se personen du pratar med, visa att dina anställda betyder mycket för dig och att ni ser varandra för att skapa en gemenskap. Det ger trygghet och tillfredsställelse att känna att man är medlem i gruppen
  6. Utmana dina anställda. När vi slutför uppgifterna och klarar utmaningarna växer både vårt självförtroende och arbetsglädjen