Tunnel, som byggs på uppdrag av Stockholm Vatten och Avfall AB, är en del av stadens framtida avloppsrening och ska löpa från Sicklaanläggningen vid Hammarbybacken till Saltsjön vid Finnboda. Utöver den ska Veidekke även modernisera Henriksdalsverkets befintliga reglerkammare och montera en ny ledning på havsbotten.
Logistisk utmaning inför start
Ovan jord, ännu så länge i alla fall, sitter Niklas på projektkontoret i Sickla och planerar för fullt. Här är han tre dagar i veckan, resten sköter han på distans från Ludvika där han har sin familj. Rollen innebär mycket möten och planering, men nästan ingen daglig produktionsstyrning så distansarbeta fungerar fint.
Den här typen av uppdrag under mark är en stor apparat att dra i gång. En rejält tilltagen etableringsyta krävs på marken ovanför själva projektet.
– Vi behöver bland annat verkstad, förvaring, vattenreningsanläggningar och plats för alla stora maskiner. Att hantera den logistiken är en viktig och stundtals svår del av projektet, eftersom vi ska få till så många moment på en begränsad yta.
Bäst med full fart på arbetsplatsen
Som projektchef är det viktigt att ha en helikoptervy och våga släppa detaljstyrningen; annars blir det lätt för mycket. Som mest kommer 30 personer att arbeta med Östbergatunneln och just att få till ett riktigt bra lag är det som främst driver Niklas.
– Allra roligast är när jag känner att det är snurr på produktionen, det är full fart på bygget och alla har rätt förutsättningar för att göra ett bra jobb. När det är lite ”kontrollerad fart och fläkt” över det hela helt enkelt.
Det är också hans roll som projektchef att möjliggöra en god arbetsmiljö.
– För mig är det viktigt att vara prestigelös, våga testa nya idéer och låta alla komma till tals. Och att alltid backa medarbetarna, även när det går tungt eller blir fel.
Drivs av utmanande projekt och kundkontakt
Niklas började på Veidekke 2016 och är i grunden berg- och anläggningsingenjör. På Veidekke trivs han bra med andan och gemenskapen – och med själva projekten. Finns det något hittills i karriären som gjort ett extra avtryck?
Första projektet som platschef var otroligt utmanande. Vi byggde en avloppstunnel vid Slussen och projektet hade ”allt”: det var trångt, det var svåra sprängningar mitt emot en glasfasad, det var vertikala schakt, vajersågning och raiseborrning, men vi klarade av det.
Förutom att bygga stort och mäktigt under jord, drivs Niklas också av att skapa goda kundkontakter, där tillit, samspel och gemensamma lösningar präglar relationen. Framöver skulle han gärna jobba i fler samverkansprojekt, kanske med väg- eller järnvägstunnlar som syns och märks på ett annat sätt än avloppstunnlar. Men i projekt under jord, ja, där stannar han gärna också i framtiden.