Bellmansgaraget, Stockholm

I Hagastaden i Stockholm bygger vi en garagestruktur över befintliga tunnlar för E4:an och järnvägen. Garaget blir också grunden till nya kvarter. Projektet är en utförandeentreprenad i samverkan för fastighetsbolaget Atrium Ljungberg.

Kund

Atrium Ljungberg

Tidsram

2023 - 2026

Plats

Hagastaden, Stockholm

Omfattning

Ca 14 000 kvm garage

Projekttyp

Garagestruktur

Kontraktsform

Utförandeentreprenad i samverkan

Värde

452 MSEK

Arkitekt

AIX

Över E4:an

Bellmansgaraget är ett tekniskt komplicerat projekt vars största utmaning är att det ligger ovanför E4:an. Här passerar över 70 000 fordon per dygn – en riktig knytpunkt alltså! 

Utförandeentreprenad i samverkan

I Veidekkes uppdrag för Atrium Ljungberg ingår:

  • Byggnation av nytt garage på cirka 14 000 kvm
  • Källarutrymmen på cirka 6 000 kvm 
  • Förberedande grundläggning för två ovanliggande kvarter 
  • Anslutande brobanor 

Bellmansgaraget är ett tekniskt komplicerat projekt vars största utmaning är att det ligger ovanför E4:an

Grunden för nytt kvarter

Det nya garaget byggs över befintliga biltunnlar, en järnvägstunnel och ytterligare bergtunnlar. Garage-strukturen blir också grunden i ett nytt kvarter i Hagastaden. 

När det är klart ska garaget tillgodose garageplatser åt två nya bostadskvarter och ett nytt kontorskvarter i den nya stadsdelen.

Bellmansgaraget blir också grunden i ett nytt kvarter i Hagastaden. Foto: Daniel Pavel.

Hållbara val

Ett av projektets stora fokusområden är utsläppet av koldioxid. För att minska utsläppet byter vi till grönare material och tittar på hur vi kan optimera transporterna. 
Garaget är den första etappen i flera för att färdigställa de tre kvarteren Stanford, Cambridge och Pisa i Hagastadens nordöstra hörn. 

Grundläggning i projektet

I projektet har vi förankrat tornkransfundamenten i berg för att förse bygget med lyfthjälp över hela arbetsytan. För de två kvarten, Kv Stanford och Kv Cambridge, har vi utfört pålgrunder av borrade stålrörspålar med diameter 170 – 273 mm.

I den grova avlastningsbalken, Karolinerbalken, som sträcker sig ovan tunnlar har vi behövt installera hårt belastade stålrörspålar och även stålkärnepålar med en solid diameter om 200 mm, där enskilda pålar krävde en bärförmåga uppåt 4500 kN. Arbetet krävde också att vi installerade stålrörspålar nere i tunneln, vilket kunde avhjälpas med vår eldrivna källarmus-borrigg. Maskinen som väger uppåt 5 ton lyckades vi lyfta ned ca 15 m under mark via ett bergschakt med hjälp av en tornkran.  

Stålkärnepålar – med en solid diameter om 200 mm, där enskilda pålar krävde en bärförmåga uppåt 4500 kN.

 

Kontakta oss