Brodalsmotet, Borås

Vi har byggt Brodalsmotet i Borås som en utförandeentreprenad åt Trafikverket. Den nya vägporten binder samman områdena norr och söder om väg 40 och är en förutsättning för Borås nya polishus och tingsrätt.

Brodalsmotet. Mörkebild där strålkastare lyser upp ett vägprojekt med stora maskiner. En vägport i betong syns i mitten, änne helt fristående på marken.

Vägport som knyter samman

I centrala Borås har vi byggt en ny vägport som knyter samman staden på båda sidor om riksväg 40.

Den nya bron är en förutsättning för transporter mellan häktet vid det kommande nya polishuset och tingsrätten på andra sidan vägen. Den ska också avlasta trafiken i Borås centrum.

Gjöts på plats

Vägporten, som består av en platsgjuten bro i betong med tillhörande tunnel, lanserades framgångsrikt på plats i oktober 2024. Projektet genomfördes som en utförandeentreprenad på uppdrag av Trafikverket. 

Vårt uppdrag omfattade:

  • Platsgjuten vägport. Tre gjutningar av bottenplatta samt två gjutningar för ramben och brobana.
  • Lansering, där vägporten gleds på plats efter noggrann planering. 
  • Brovingar. 14 stycken L-stöd. De högsta var 7,5 meter höga och de tyngsta vägde 45 ton. Dessa lyftes på plats med mobilkranar efter att bron lanserats in.
  • Återfyllning och återställningsarbeten

Noggrant planerad lansering

För att få den nya bron på plats behövde trafiken på Riksväg 40 ledas om under flera dygn. 

Den 2 500 ton tunga bron gleds på plats med hjäp domkrafter på balkar. Hela brolanseringen krävde minutiös planering och arbetet pågick dygnet runt under några intensiva dagar. 

Vägen öppnades i förtid

Tack vare den lyckade lanseringen kunde vägen öppnas ett helt dygn före tidplanen. 

Vi är otroligt nöjda med att Veidekke har kunnat genomföra det här projektet snabbare än beräknat eftersom det trots allt är stor påverkan på trafiken.
Thomas Holmgren, biträdande projektledare, Trafikverket. (Källa: Borås tidning)
Brodalsmotet. Grupp i varselkläder gjuter vägport i betong.

Brodalsmotet gjöts på platsen intill väg 40. Tre gjutningar av bottenplattan samt två gjutningar för ramben och brobana gjordes.

Kontakta oss

Vi är otroligt nöjda med att Veidekke har kunnat genomföra det här projektet snabbare än beräknat eftersom det trots allt är stor påverkan på trafiken.
Thomas Holmgren, biträdande projektledare, Trafikverket. (Källa: Borås tidning)