Trafiksäkerhet och framkomlighet
Syftet med projektet var förbättrad trafiksäkerhet och framkomlighet på E20 mellan Vårgårda och Ribbingsberg. Därför byggde vi:
- Nästan 8 km mötesseparerad väg med mitträcke och 2+2 körfält
- Sju broar, varav:
- 4 plattrambroar
- 1st balkbro spännarmerad Faunabro
- 1st balkbro
- 1st balkbro spännarmerad nossan
- Enskilda vägar i området
Dessutom omfattade projektet även bullerskydd, gång- och cykelpassage, nödfickor, lokalvägar samt en halv trafikplats med på- och avfartsramper norrut.
Mjuka parametrar
Förfrågningsunderlaget från Trafikverket, som gick ut redan 2016, bestod av fler mjuka parametrar än vanligt. Här utvärderades bland annat organisation, arbetssätt och konfliktlösning. Dessutom lades ett stort fokus på arbetsgruppens sammansättning. Pris var alltså inte det enda kriteriet i upphandlingen.
Det var Veidekke som fick uppdraget i form av en samverkansentreprenad. I projekteringen ingick framtagning av:
- Vägplan i alla skeden från samrådsunderlag till val av lokalisering och slutlig fastställelsehandling
- Bygghandling
Få överraskningar
Efter den framgångsrika projekteringen byggde vi på Veidekke den nya vägen mellan Vårgårda – Ribbingsberg, till stora delar i ny vägsträckning. Produktionen av den nya vägen var igång februari 2021 och gick framåt enligt den noga utarbetade planen utan större överraskningar. Bland annat byggdes fem av sju planerade broar på olika håll längs vägsträckan parallellt. Projektet var färdigt i slutet av juni 2023.
Ett hållbart projekt
I projektet har stort miljö- och kulturhänsyn tagits. En kompensationsdamm för grod- och fågelliv byggdes, vilken även minskar risken för översvämningar i området. Dessutom får djuren en faunabro över E20 och flera mindre trummor under vägen byggdes för små djur. Faunastängsel sattes upp utmed hela sträckan.
Projektet hade även kulturhänsyn att beakta. Därför väntade man på arkeologiska undersökningar av delar sträckan innan man fick klartecken att sätta igång även där.
Grön betong
För att minska projektets klimatpåverkan med minst 15 procent jobbade projektet aktivt med en klimatkalkyl. En av åtgärderna som bidrar till minskningen är att en av broarna i projektet byggdes med grön betong. En annan är materialförsörjningen, där man i stort sett lyckades uppnå massbalans genom de 250 000 kubikmeter berg som har tagits ut under vägbygget.
Projektet i siffror
7,9 km
Väg
Vägen byggs med 2+2 körfält och mitträcke
250 000 kbm
Berg
250 000 kubikmeter berg har tagits ut under vägbygget
7 st