Bro i stål och betong
Ekodukten över E6, högst upp på Hallandsåsen, mellan Båstad och Ängelholm är färdigbyggd och börjar med sina gröna slänter smälta in i landskapet.
Projektet inleddes med projektering i augusti 2020 och stod klart före tidplan i oktober 2021. Här har Veidekke levererat:
- En ekodukt i stål och betong med två vägtunnlar och fribredd på 32 meter
- Fem viltuthopp
- Två smådjurspassager
- 12 km viltstängsel längs motorvägen
- Bländskydd för tryggare passering vid befintliga broar
Säker viltpassage
Att ekodukten kommit på plats innebär en tryggare passage för alla djur som vill korsa den hårt trafikerade vägen, samtidigt som antalet viltolyckor förväntas minska.
Samverkan
Projektet bedrevs som en totalentreprenad med samverkan, enligt Trafikverkets terminologi som en ”ABT06”.
Underhållsfri gabionmur
En av de proaktiva idéer som förverkligades i samverkansprojektet var en gabionmur längs ekoduktens kanter, istället för det föreskrivna träplanket.
Projektet i siffror
32 m
Bredd
Ekodukten har en fribredd på 32 meter för djurpassage
76 m
Längd
Ekodukten bildar en 76 meter lång tunnel för biltrafiken
100 år
Livslängd
100 år uppskattas livslängden till för ekoduktens gabionmur
Klimatkalkyl
Som i de flesta av Trafikverkets större projekt gjordes även här en klimatkalkyl. Kravet var att Veidekke skulle reducera projektets klimatpåverkan med 15 procent gentemot ursprungskalkylen. Det fixade vi med råge genom att använda:
- Klimatbetong med flygtaska
- Armering av grönt stål
- En gabionmur istället för träplank, vilket gjorde att en bottenplatta i betong inte behövde gjutas
Minimal trafikpåverkan
Projektets största risk var trafikpåverkan på den hårt trafikerade E6:an. Trafikverket var således måna om att byggnationen skulle orsaka så lite störning som möjligt. Därför hade man redan i anbudsförfarandet bestämt sig för en snabbyggd brotyp.
Konstruktionen utgörs av en överdel i stål, en rörbrokonstruktion och en underbyggnad av betong.
Ställningsportaler för framkomlighet
För att minimera påverkan på trafiken på E6:an ytterligare monterade vi på Veidekke två ställningsportaler över respektive körfält under byggnationen. Den kunde sedan pågå utan att påverka framkomligheten på E6:an. Dessutom blev arbetsmiljön säkrare under produktionen.