Hjulsta Södra (Förbifart Stockholm)

Som en del av jätteprojektet Förbifart Stockholm bygger vi en ny motorvägsetapp vid Trafikplats Hjulsta. Trafikplatsen kommer att bli en av Sveriges viktigaste knutpunkter, just där E4 och E18 möts.

Projektet Hjulsta södra sträcker sig över 1,5 km motorväg med två huvudbroar

Kund

Trafikverket

Tidsram

2017–2022

Plats

Hjulsta Södra, Stockholm

Omfattning

Motorvägsetapp vid trafikplats Hjulsta i projektet Förbifart Stockholm

Projekttyp

Bro-, mark- och anläggningsarbeten

Kontraktsform

Totalentreprenad i joint venture Veidekke/Implenia 50/50

Värde

Ca. 736 miljoner SEK (grundläggningsarbeten ca 30 SEK)

Totalentreprenad med många broar

Projektet Hjulsta Södra utförs som en totalentreprenad åt Trafikverket i joint venture mellan oss på Veidekke och Implenia. Vägsträckningen är 1,5 kilometer i obruten terräng nordväst om Stockholm och projektet omfattar:

  • 2 huvudbroar á 620m
  • 2 rampbroar á 200 m
  • 3 plattrambroar á 70m
  • 2 cut and cover tunnlar á 200 m
  • 1 ventilationshus
  • 2 bergtunnlar á 20 m

Omfattande grundläggningsarbeten

Vi har i projektet genomfört ett omfattande grundläggningsarbete med följande arbetsmoment:

  • Betongpålning för flertal brostöd
  • Borrade stålrörspålar för flertal brostöd intill järnväg
  • Borrad berliner spont
  • Slagen spontlådor för brostöd
  • Tätskärm bestående av slagen VL603 spont med jetinjektering och ridåinjektering i splitspacing-förfarande. Ridåinjekteringen utförd delvis med silica sol
  • Installation av flertal grundvattenrör
  • Installation av en infiltrationsanläggning

Bro över järnväg i drift

Bland de särskilda utmaningarna märks broarna över den fyrspåriga järnvägen, vars trafik måste hållas igång under byggtiden. Det har vi bland annat löst genom att använda en vagn som håller uppe formen vid brogjutningen och sedan kan rulla vidare för att gjuta nästa del av bron. Det här så kallade MSS-systemet (movable scaffolding system) är en metod för att smidigt och snabbt konstruera broar, som vår partner Implenia har stor erfarenhet av.

Ett så här stort och avancerat projekt kräver att vi slår oss ihop, både för att dra nytta av varandras kompetenser och för att dela riskerna. I vårt joint venture har vi verkligen blivit ett ”vi”, vilket varit en stor framgångsfaktor. Implenia har stått för spets inom brobyggnad medan vi på Veidekke är vassast på väg och anläggning. Gemensamt har vi båda haft säkerheten i fokus.
Roar Tverå, projektchef, Veidekke

Del av jätteprojekt för Stockholm

E4 Förbifart Stockholm är ett jätteprojekt från Trafikverket som syftar till att binda ihop norra och södra Stockholm. Förbifarten inleddes 2016 och Trafikverket räknar med att vara klara 2030. Förbifart Stockholm kommer innebära en ny sträckning av E4:an väster om Stockholm, 21 km lång med 6 nya trafikplatser.

Kontakta oss