Totalentreprenad med många broar
Projektet Hjulsta Södra utförs som en totalentreprenad åt Trafikverket i joint venture mellan oss på Veidekke och Implenia. Vägsträckningen är 1,5 kilometer i obruten terräng nordväst om Stockholm och projektet omfattar:
- 2 huvudbroar á 620m
- 2 rampbroar á 200 m
- 3 plattrambroar á 70m
- 2 cut and cover tunnlar á 200 m
- 1 ventilationshus
- 2 bergtunnlar á 20 m
Omfattande grundläggningsarbeten
Vi har i projektet genomfört ett omfattande grundläggningsarbete med följande arbetsmoment:
- Betongpålning för flertal brostöd
- Borrade stålrörspålar för flertal brostöd intill järnväg
- Borrad berliner spont
- Slagen spontlådor för brostöd
- Tätskärm bestående av slagen VL603 spont med jetinjektering och ridåinjektering i splitspacing-förfarande. Ridåinjekteringen utförd delvis med silica sol
- Installation av flertal grundvattenrör
- Installation av en infiltrationsanläggning
Bro över järnväg i drift
Bland de särskilda utmaningarna märks broarna över den fyrspåriga järnvägen, vars trafik måste hållas igång under byggtiden. Det har vi bland annat löst genom att använda en vagn som håller uppe formen vid brogjutningen och sedan kan rulla vidare för att gjuta nästa del av bron. Det här så kallade MSS-systemet (movable scaffolding system) är en metod för att smidigt och snabbt konstruera broar, som vår partner Implenia har stor erfarenhet av.
Del av jätteprojekt för Stockholm
E4 Förbifart Stockholm är ett jätteprojekt från Trafikverket som syftar till att binda ihop norra och södra Stockholm. Förbifarten inleddes 2016 och Trafikverket räknar med att vara klara 2030. Förbifart Stockholm kommer innebära en ny sträckning av E4:an väster om Stockholm, 21 km lång med 6 nya trafikplatser.