Gång- och cykelbro över älven
I januari 2016 fick vi på Veidekke förtroendet att påbörja projekteringen av en broförbindelse mellan Strandpromenaden i västra Umeå och Bölesholmarna i Umeå älv.
Utformningen av bron har skett i samverkan mellan Umeå kommun och Veidekke. Utmaningen har varit att bygga en nästan 200 meter lång gång- och cykelbro med en slimmad konstruktion utan stöd i älven.
Det har varit häftigt att vara med i detta projekt där vi verkligen fått spänna bågen för vad som är möjligt. Nu står en mycket vacker och unik bro färdig, uppskattad av Umeåborna och använd av tusentals varje dag.
Betongbro i timglasform
Lundabron ska finnas under lång tid och det är viktigt att den är robust, säker och väl gestaltad. Brons form är inspirerad av en hängbro i Vranov, Tjeckien.
Efter flera justeringar av designen stod en timglasformad betongbro klar i december 2019. Komplexiteten i projektet har varit hög. Den avancerade slanka designen har krävt många speciallösningar småmarginaler för att få ihop brons beståndsdelar.
Sveriges längsta hängbro
Resultatet är en nästan 200 meter lång hängbro med 30 meter höga pyloner i betong och vingformad kantbalk. Lundabron är därmed Sveriges längsta hängbro för gång- och cykeltrafik.

Lundabron är Sveriges längsta hängbro för gång- och cykeltrafik
Öppnar för friluftsliv
För boende och besökare i hela området medför Lundabron förbättrad tillgänglighet till stadsnära rekreation och friluftsliv. Varje dag nyttjar uppemot två tusen personer bron.
Efter öppnandet i december 2019, stod Lundabron helt klar med färdiga grönytor och planterade träd i oktober 2020.

Lundabron i Umeå
Projektet i siffror
179 meter
Längd på bron
30,2 meter
Höjd över pyloner
5,9 meter
Frihöjd under bron
1 796 m3
Betong
626 ton
Stål
11 000 meter