Norrbotniabanan, Umeå - Dåva

Vi har byggt första etappen i Norrlands största infrastrukturprojekt, Norrbotniabanan, åt Trafikverket.

Snöklädd landsväg med viadukt. Förgrunden syns skylt med texten: "Vi bygger ny järnväg mellan Umeå-Dåva. Klart 2024. Trafikverket."

Kund

Trafikverket

Tidsram

2020 - 2024

Plats

Umeå - Dåva

Omfattning

En mil järnväg med bl a åtta broar

Projekttyp

Järnvägsterass

Kontraktsform

Utförandeentreprenad

Värde

Kontraktssumma: 450 MSEK

Järnvägsterass och åtta broar

Vi på Veidekke fick förtroendet från Trafikverket att bygga första delsträckan av Norrbotniabanan mellan Umeå och Dåva,

Uppdraget, som var en utförandeentreprenad, innefattade drygt 10 km järnväg, men även åtta broar, service- och ersättningsvägar samt återställningsarbeten. Efter starten växte projektet med tillägg av bl a dubbelspår och utökad masshantering. Vi genomförde också de förberedande markarbetena som ett separat projekt. 

Trafikverkets mål är att att ha sträckan öppen för inledande godstrafik 2026.

Längs sträckan Umeå - Dova på Norrbotniabanan har vi byggt åtta broar.

Säkrare miljövänliga transporter

Norrbotniabanan är en ny 27 mil lång järnväg mellan Umeå och Luleå, som möjliggör snabbare, säkrare och mer miljövänliga resor och transporter. 

Grundläggning med olika tekniker

I projektet använde vi en rad olika grundläggningsmodeller:

  • Träpålning
  • KC-pelare
  • Betongpålar
  • Urgrävningar
  • Nedpressningar

Markförhållandena visade sig delvis utmanande med bland annat dåliga bergmaterial och sulfidjord. 

Hög prio på arbetsmiljö

Arbetsmiljön var högprioriterad i projekt Norrbotniabanan. Här jobbade projektet med en dedikerad arbetsmiljöansvarig och täta skyddsronder, inklusive ”punktrondning” av särskilda riskområden. 

Thomas Johansson, projektchef Veidekke

Det viktigaste för oss är att ha en säker arbetsplats så att alla kommer hem efter jobbet. Det jobbar vi, i god samverkan med vår beställare Trafikverket, intensivt med.
Thomas Johansson, projektchef Veidekke

Kontakta oss