Järnvägsterass och åtta broar
Vi på Veidekke fick förtroendet från Trafikverket att bygga första delsträckan av Norrbotniabanan mellan Umeå och Dåva,
Uppdraget, som var en utförandeentreprenad, innefattade drygt 10 km järnväg, men även åtta broar, service- och ersättningsvägar samt återställningsarbeten. Efter starten växte projektet med tillägg av bl a dubbelspår och utökad masshantering. Vi genomförde också de förberedande markarbetena som ett separat projekt.
Trafikverkets mål är att att ha sträckan öppen för inledande godstrafik 2026.

Längs sträckan Umeå - Dova på Norrbotniabanan har vi byggt åtta broar.
Säkrare miljövänliga transporter
Norrbotniabanan är en ny 27 mil lång järnväg mellan Umeå och Luleå, som möjliggör snabbare, säkrare och mer miljövänliga resor och transporter.
Grundläggning med olika tekniker
I projektet använde vi en rad olika grundläggningsmodeller:
- Träpålning
- KC-pelare
- Betongpålar
- Urgrävningar
- Nedpressningar
Markförhållandena visade sig delvis utmanande med bland annat dåliga bergmaterial och sulfidjord.
Hög prio på arbetsmiljö
Arbetsmiljön var högprioriterad i projekt Norrbotniabanan. Här jobbade projektet med en dedikerad arbetsmiljöansvarig och täta skyddsronder, inklusive ”punktrondning” av särskilda riskområden.

Thomas Johansson, projektchef Veidekke