Nya Östbergatunneln, Stockholm

Det är vi på Veidekke som bygger den nya dagvattentunneln mellan Sicklaanläggningen och Saltsjön åt Stockholm Vatten och Avfall. Nya Östbergatunneln är ett steg i arbetet med Stockholms klimatanpassning.

Kund

Stockholm Vatten och Avfall

Tidsram

2022 - 2026

Plats

Sickla - Finnboda, Stockholm

Omfattning

2,2 km dagvattentunnel

Projekttyp

Bergtunnel

Kontraktsform

Utförandeentreprenad

Värde

600 MSEK

Miljöförbättrande projekt

Nya Östbergatunneln ska ta hand om dagvattnet från delar av Söderort. Den ska gå från Sicklaanläggningen vid Hammarbybacken till Saltsjön vid Finnboda. Vi bygger den som en utförandeentreprenad åt Stockholm Vatten och Avfall. 

Tunneldrivning

Vårt uppdrag omfattar:

•    Tunneldrivning
•    Mark- och betongarbete
•    Montage av rör

Man som lägger betong i form på marken utomhus

Nya Östbergatunneln är en dagvattentunnel som sträcker sig drygt två kilometer genom berget. I Veidekkes uppdrag ingår bland annat mark - och betongarbeten.

Djup bergtunnel

I första steget bygger vi en 2,2 km lång bergtunnel för dagvatten. Tunneln blir cirka 20 m² (4x5 meter) och ligger som djupast 85 meter under marken. Vi bygger även två tillhörande arbetstunnlar om cirka 250 meter styck. 

Bergtunneln ska inredas med ett gjutet betonggolv samt flertalet rörinstallationer och stålluckor för reglering av vattenflödet. 

Sjöledning på havsbotten

Steg två i projektet innefattar en renovering, uppgradering av befintlig reglerkammare och montage av cirka 300 meter ny sjöledning, som sänks ned och monteras på pålade stöd på havsbotten.

Miljöförbättrande projekt

Nya Östbergatunneln är ett miljöförbättrande projekt som säkerställer att Stockholms avloppsinfrastruktur blir mer robust och kan hantera en större mängd avlopp och nederbörd. 

Ledande på tunnlar

Vi på Veidekke är ledande på tunneldrivning i Sverige. Just nu är vi involverade i flera närliggande projekt under jord som:

Kontakta oss