Miljöförbättrande projekt
Nya Östbergatunneln ska ta hand om dagvattnet från delar av Söderort. Den ska gå från Sicklaanläggningen vid Hammarbybacken till Saltsjön vid Finnboda. Vi bygger den som en utförandeentreprenad åt Stockholm Vatten och Avfall.
Tunneldrivning
Vårt uppdrag omfattar:
• Tunneldrivning
• Mark- och betongarbete
• Montage av rör

Nya Östbergatunneln är en dagvattentunnel som sträcker sig drygt två kilometer genom berget. I Veidekkes uppdrag ingår bland annat mark - och betongarbeten.
Djup bergtunnel
I första steget bygger vi en 2,2 km lång bergtunnel för dagvatten. Tunneln blir cirka 20 m² (4x5 meter) och ligger som djupast 85 meter under marken. Vi bygger även två tillhörande arbetstunnlar om cirka 250 meter styck.
Bergtunneln ska inredas med ett gjutet betonggolv samt flertalet rörinstallationer och stålluckor för reglering av vattenflödet.
Sjöledning på havsbotten
Steg två i projektet innefattar en renovering, uppgradering av befintlig reglerkammare och montage av cirka 300 meter ny sjöledning, som sänks ned och monteras på pålade stöd på havsbotten.
Miljöförbättrande projekt
Nya Östbergatunneln är ett miljöförbättrande projekt som säkerställer att Stockholms avloppsinfrastruktur blir mer robust och kan hantera en större mängd avlopp och nederbörd.
Ledande på tunnlar
Vi på Veidekke är ledande på tunneldrivning i Sverige. Just nu är vi involverade i flera närliggande projekt under jord som:
- Avloppstunneln Bromma – Henriksdal
- Mässtunneln
- Sicklaanläggningen (GE01)