Sicklaanläggningen, Stockholm

Vi bygger ut Sicklaanläggningen under Hammarbybacken för Stockholm Vatten och avfall. Det blir en del av nya Henriksdals reningsverk, som ska leva upp till både hårdare miljökrav och ett växande Stockholm.

Kund

Stockholm Vatten & Avfall

Tidsram

2022 - 2027

Plats

Sickla, Stockholm

Omfattning

Utbyggnad av reningsverk – 4 ggr större än idag

Projekttyp

Tunnel/bergrum & Industrianläggning

Kontraktsform

Utförandeentreprenad; bygg, maskin och installationer

Värde

1 440 MSEK

Storsatsning på Stockholms avlopp

Som en utförandeentreprenad bygger vi just nu ut Sickla-anläggningen för grovrening av Stockholms avlopp åt Stockholm Vatten och avfall. Projektet går under namnet GE01 och är en del av omfattande satsningar på huvudstadens avloppsrening. 

Sicklaanläggningen är en del av Henriksdals reningsverk. Anläggningen ska byggas till och moderniseras. Här ska avloppsvattnet från Västerort och Söderort genomgå de första reningsstegen.

Anläggning och byggnader

Vi bygger en ny anläggning för grovrening och försedimentering med tillhörande pumpstationer, teknikhus och personalbyggnad. 

Vårt uppdrag omfattar hela utbyggnaden: sprängning, betongarbeten och installationer. Installations¬entreprenaden inkluderar bland annat luft, rör, kraft, el och tele samt olika maskininstallationer.

Genomskärning av Hammarbybacken i vinterskrud med tunnlar och bassänger inne i berget

Sicklanläggningen under Hammarbybacken i Stockholm

Storskalig tunneldrivning

Den största delen av utbyggnaden av Sickla-anläggningen sker under marknivå, delvis inuti Hammarbybacken i jättelika bergrum. Totalt är det 530 000 kubikmeter berg som borras och sprängs ut. Ovan mark syns bland annat de nya teknik- och personalbyggnaderna. 

Det här bygger vi:

  • Den nya Sicklaanläggningen omfattar bland annat: 
    Försedimentering bestående av 10 bassänger
  • Grovrening: Renssilning och sandfång, fläktrum, blåsmaskinrum, mm.
  • Ny pumpstation för att hantera mer avloppsvatten
  • Ny teknikbyggnad
  • Ny personalbyggnad

Tuffare reningskrav

När den nya anläggningen står färdig 2027 ska den vara fyra gånger större än idag.

I separata projekt bygger vi även på andra håll under Stockholm t ex delar av den nya inloppstunneln från Bromma, Mässtunneln och Nya Östbergatunneln

Projektet i siffror

35 000 m3 betong

Motsvarar i snitt en betongbil (5,5m3) per timme.

6 000 ton armering

1 500 ton övrigt stål

Armering och övrigt stål motsvarar drygt ett halvt Eiffeltorn

Kontakta oss